Acrata

Docu: Het verraad van de technologie

Donderdag 22 november om 19U30

Documentaire met Jacques Ellul, gevolgd door discussie

Jacques Ellul schreef vele boeken en teksten over technologie en techniek en hoe ze op een fundamentele wijze de sociale verhoudingen bepalen. Maar zijn strijd is ook een verbeten gevecht tegen het noodlot. En als het vandaag niet de grote massa’s zullen zijn die in opstand komen tegen het techniekerslot van de mensheid, dan zijn er individuen die altijd in staat zullen zijn om nee te zeggen en te revolteren.

We zullen een documentaire met Jacques Ellul vertonen, een gesprek dat begin jaren ‘90 opgenomen werd en dat goed zijn gedachtegoed schetst. Daarna volgt dan discussie.

“Om terug betekenis te vinden moet hetgeen geen betekenis heeft in vraag gesteld worden. We zijn omringd door objecten die actief zijn, die efficiënt zijn, maar die geen betekenis hebben. Een kunstwerk heeft een betekenis of meerdere betekenissen, of kan in mij een gevoel, een emotie opwekken die een betekenis geven aan mijn leven, maar het technische product heeft er geen. Langs de andere kant staan we tegenover de plicht om opnieuw de fundamentele waarheden te ontdekken die de techniek uitwist, of wat we belangrijke, essentiële waarden zouden kunnen noemen, opdat de mens ontdekke dat het leven de moeite waard is om geleefd te worden. Met andere woorden, vanaf het moment dat ik denk dat situatie werkelijk gevaarlijk is moet ik heel wat meer dan technieken in gang zetten: al mijn intellectuele en menselijke vermogens, mijn relaties met anderen, bewegingen op gang trekken enzovoort. Ik bedoel dat als ik denk dat er het risico van een noodlot bestaat, dat de dingen een lotsbestemming van de mens dreigen te worden – en ik heb geschreven dat de techniek zich ontwikkelt als een soort van lotsbestemming voor de mens – dan is het op dat moment dat de mens moet revolteren en weigeren dat de dingen zijn lot worden. En op dat moment zien we terug wat de mensheid altijd gedaan heeft wanneer ze zich in aanwezigheid van een lotsbestemming bevond. Het volstaat om te denken aan al die Griekse theaterstukken waar de mens, geconfronteerd met het noodlot, opstaat en nee zegt. Ik wil ook dat de mensheid bestaat, dat de vrijheid bestaat. Je moet dan niet hopen op snelle overwinningen, maar weten hoe we onze rol als mens kunnen vervullen; eigenlijk is de huidige situatie niet onoverkomelijk. Er bestaat geen noodlot dat we niet kunnen overwinnen, maar je hebt wel erg diepgaande redenen nodig om te beginnen strijden. Je moet erg sterke overtuigingen hebben. Je moet willen dat de mens een mens blijft.”

Information

This entry was posted on 06/11/2012 by in nederlands.